Актуальність та обґрунтування
Не так важливо, чого навчають у школі,
а важливо, як вчать ...
(М.
Планк)
Система освіти, відповідно до вимог сучасності, потребує докорінного
переосмислення, практичної реалізації- навчитися пізнавати, навчитися
працювати, навчитися жити разом, навчитися жити.
XXI століття — час переходу до високотехнологічного інформаційного суспільства
в якому якість людського потенціалу, рівень освіченості й культури всього
населення набувають вирішального значення.
Комп'ютери
стрімко увійшли в різноманітні сфери нашої повсякденної діяльності, тому
важливим завданням є широке запровадження комп'ютерної техніки в процесі
навчання .
Українська освіта сьогодні стоїть на порозі значних зрушень у розвитку та
запровадженні інноваційних технологій для покращення загальної якості освіти.
Важливим напрямом розбудови для українських освітян є сфера інформаційної
грамотності та запровадження ІКТ у всі освітні процеси, починаючи від процесу
навчання до процесів управління освітою та моніторингу освітніх результатів.
Серед останніх тенденцій у розвитку педагогічних технологій слід відмітити той
факт, що ІКТ надають можливості для вчителя застосовувати в роботі так зване
проблемно-орієнтоване або конструктивістське навчання. Воно передбачає навчання
у насиченому інформаційному середовищі в індивідуальному ритмі кожного учня,
здійснювати контроль успішності новими інтерактивними методами та тим самим
урізноманітнити професійні педагогічні навички та форми роботи.
Комп’ютери у навчанні варто використовувати лише
тоді, коли вони забезпечують здобуття знань учнями, які неможливо або достатньо
складно отримати за умови використання традиційного навчання. Дуже важливо
навчальний процес організувати таким чином, щоб учень розумів, що завдання
вирішує він, а не машина, що лише він несе відповідальність за наслідки
прийнятого рішення. Школярі втрачають інтерес до роботи, якщо
результати їхньої праці не реалізуються в подальшому, тому необхідно
використовувати виконану роботу на уроках у процесі створенні програмних
продуктів або розробленні методичних матеріалів.
При підготовці до уроку з
використанням ІКТ вчитель не повинен забувати, що це УРОК, а значить складає
план уроку виходячи з його цілей, при відборі навчального матеріалу він повинен
дотримуватися основні дидактичні принципи: систематичності та послідовності,
доступності, диференційованого підходу, науковості та ін. При цьому комп'ютер
не замінює вчителя, а тільки доповнює його.
Інформаційно-комунікаційні технології
навчання (ІКТ) - це сукупність методів і технічних засобів реалізації
інформаційних технологій на основі комп’ютерних мереж і засобів забезпечення
ефективного процесу навчання.
Інформаційні
технології - це сукупність інформаційних процесів з використання засобів
обчислювальної техніки, що забезпечують швидкий пошук інформації, доступ до
джерел інформації.
Комунікаційні - підвищення ролі
комп’ютерних мереж у забезпеченні реалізації інформаційних процесів.
Об’єктом методики використання ІКТ у навчальному процесі школи
є процес навчання школярів в умовах сучасних загальноосвітніх навчальних
закладів.
Предметом методики використання ІКТ є педагогічні, санітарно-гігієнічні та
технічні умови, за яких застосування ІКТ підвищує ефективність навчання
Сьогодні, з огляду на сучасні реалії, вчитель повинен вносити в навчальний
процес нові методи подачі інформації. Виникає питання, навіщо це потрібно?
Це потрібно для того щоб з використанням комп'ютерних
мереж і онлайнових засобів, школи отримали можливість подавати нову інформацію
таким чином, щоб задовольнити індивідуальні запити кожного учня.
Необхідно:
·
навчити кожну дитину
за короткий проміжок часу освоювати,
· перетворювати і
використовувати в практичній діяльності величезні масиви інформації.
· організувати процес
навчання так, щоб дитина активно, з цікавістю і захопленням працювала на уроці,
бачила плоди своєї праці і могла їх оцінити.
Допомогти вчителю у
вирішенні цього непростого завдання може поєднання традиційних методів навчання
та сучасних інформаційних технологій, у тому числі і комп'ютерних.
Адже використання комп'ютера на уроці дозволяє
зробити процес навчання мобільним, строго диференційованим та індивідуальним.
Поєднуючи в собі можливості телевізора,
відеомагнітофона, книги, калькулятора сучасний комп'ютер, разом з тим, є для
дитини рівноправним партнером, здатним дуже тонко реагувати на його дії і
запити, Такого партнера їй часом не вистачає. З іншого боку, цей
метод навчання є досить привабливим і для вчителів: допомагає їм краще оцінити
здібності і знання дитини, зрозуміти її, спонукає шукати нові, нетрадиційні
форми і методи навчання.
Навчально-методична робота:
- Виступи на засіданнях методоб’єднань, класних керівників, педрадах.
- Створення презентацій до уроків фізики, інформатики
- Розробки конспектів нестандартних уроків, сценаріїв виховних заходів, дидактичних матеріалів до уроків.
- Використання інноваційних технологій навчання
- Вивчення навчального матеріалу з погляду сучасних форм і методів
- Збереження психологічного здоров'я на уроках фізики та інформатики
- Використання міжпредметних зв'язків
- Створення власного сайту
- Публікація власних презентацій та розробок на власному сайті та сайті школи
- Створення сприятливих умов для виявлення і розвитку здібностей учнів, задоволення їхніх інтересів та потреб, розвитку навчально-пізнавальної активності та творчої самостійності.
Структура введення
інформаційно-комунікаційних технологій
І етап
- Технічне оснащення
кабінетів, лабораторій, бібліотеки засобами інформатизації;
- Підвищення рівня
комп’ютерної грамотності педагогічних кадрів, підготовка до використання
інформаційних медіа, як засобів ефективного викладання предметів;
- Створення
соціальних, психологічних, педагогічних умов для набуття учнями навичок з використання інформаційно-комунікаційних технологій, організація дистанційного
навчання учнів;
- Створення
медіатеки з природничо-математичних дисциплін.
ІІ етап
- Створення
предметних сайтів школи, веб-сторінок з
предметів природничо-математичного циклу;
- Здійснення
дослідницько-експериментальної роботи за проектом «Щоденник.ua»;
- Обладнання
мультимедійного кабінету для роботи
учителів-предметників з електронними навчальними посібниками;
-
Здійснення
дистанційного навчання учнів згідно предметних програм ;
-
Поповнення
шкільної медіатеки ;
- Створення
Інтернет бази методичних наробок з досвіду вчителів природничо-математичного
циклу закладів освіти міста.
ІІІ етап
-
Оновлення технічних
засобів інформатизації школи;
- Входження
школи до системи відкритої освіти на основі дистанційних технологій навчання;
- Розробка
та запровадження електронних класних журналів, щоденників учнів на основі
загальношкільної бази даних;
-
Розробка блогів учителів природничо –
математичних дисциплін;
-
Поповнення
шкільної медіатеки.
IV етап
-
Поповнення
методичними матеріалами шкільних сайтів;
-
Поновлення
інформаційно-технічного забезпечення школи;
-
Розробка
електронних предметних посібників вчителями предметниками;
- Участь вчителів
предметників природничо-математичного циклу в методичних заходах різних рівнів
з досвіду роботи впровадження ІКТ ;
V етап
- Забезпечення дистанційного навчання для
обдарованих учнів;
- Проведення моніторингів : з якості знань
учнів з предметів
природничо-математичного
циклу, вибору профілю навчання та
вступу до вищих навчальних
закладів згідно обраного профілю;
- Проведення вебінарів для
вчителів природничо-математичного циклу ;
- Поширення педагогічного
досвіду вчителів природничо-
математичного циклу в фахових виданнях;
- Створення бази даних передового педагогічного досвіду для
вчителів
природничо-математичного
циклу
- Вдосконалення мережі інформаційного
простору закладу.
Висновок
Сучасному
суспільству потрібна компетентна особистість, здатна брати активну участь у
розвитку економіки, науки, культури. Тому сьогодні у шкільній освіті на перший
план висувається завдання створення сприятливих умов для виявлення і розвитку
здібностей учнів, задоволення їхніх інтересів та потреб, розвитку
навчально-пізнавальної активності та творчої самостійності.
Освіта має орієнтуватися на
перспективи розвитку суспільства. А це означає, що в сучасній освіті необхідно
застосовувати найновітніші інформаційні технології. Створення інформаційного середовища є ключовим завданням
на шляху переходу до інформаційного суспільства. Масове впровадження
інформаційно-комунікативних технологій (ІКТ) в освітню сферу висуває проблему
комп’ютеризації закладів освіти в розряд пріоритетних
Кожний шкільний предмет
здатний суттєво вплинути на менталітет людини, яка формує себе як особистість,
на методи вирішення не тільки шкільних завдань, а й навколишнього середовища.
Сучасний випускник школи повинен мати компетенцію використання інформаційних
технологій, тобто технологій, що проектуються сучасною індустрією як в освіті,
так і в повсякденному житті. Нові інформаційні технології відкривають учням
доступ до нетрадиційних джерел інформації, підвищують ефективність самостійної
роботи, дають нові можливості для творчості, знаходження і закріплення
будь-яких професійних навичок, дозволяють реалізовувати принципово нові форми і
методи навчання.
Нові інформаційні технології відкривають учням доступ
:
- до нетрадиційних джерел інформації;
- підвищують ефективність самостійної роботи;
- дають нові можливості для творчості, знаходження і закріплення будь-яких професійних навичок;
- дозволяють реалізовувати принципово нові форми і методи навчання.
Література
1. Радул В. В., Соціальна зрілість особистості
вчителя: фактори формування/ В. В. Радул. -К. Вища шк., 2008. -240с.
2. Жаболенко М. В. Инновации в области использования
информационно-коммуникационных технологий в учебном процессе/ М. В. Жаболенко,
Н. О. Жданова // Стратегія інноваційного розвитку системи вищої освіти в
Україні: матеріали міжнародної науково-практичної конференції/ гол. ред. С. В.
Смерічевська. - Донецьк: Кальміус, 2007 р.
3. Кочевой Р. А. Информационные технологиив процес се
обучения/ Р. А. Кочевой //доп. Учасників V Всеукр. Наук. -метод. Конф.
Впровадження нових інформаційних технологій навчання. - Запоріжжя:ЗДІА, 2005 р.
4. Закон України "Про основні засади розвитку
інформаційного суспільства в Україні на 2007-2015 роки" // Урядовий
кур’єр. 2007. -№6.
Немає коментарів:
Дописати коментар